Adverteren op het Google platform

Het advertentieplatform van Google (Adwords) is bij veel ondernemers inmiddels wel bekend. Mocht u nog niet weten wat is Google Adwords, dan zullen we in dit bericht een korte introductie geven. Wanneer mensen naar iets op zoek zijn, richten ze zich tot de zoekmachine van Google. Deze mensen typen bepaalde woorden in de zoekmachine in om vervolgens een goede match te vinden. Soms zoeken ze naar informatie, maar het komt ook regelmatig voor dat ze naar producten of diensten zoeken.

Voor bedrijven kan het interessant zijn om aan deze mensen een advertentie te laten zien. Heeft iemand bijvoorbeeld hulp nodig bij zijn of haar CV ketel, dan kan een montage bedrijf of loodgieter hier best een klant uithalen. Google geeft bedrijven de mogelijkheid om dit te doen. Het advertentieplatform is zo ingericht dat je kunt bieden op zoekwoorden, er zal per klik betaald worden. Andere adverteerders kunnen op dezelfde zoekwoorden bieden, waardoor de prijs per klik doorgaans zal stijgen. Het advertentieplatform is de belangrijkste inkomstenbron voor Google.

Veel mensen zullen overigens niet eens in de gaten hebben dat ze op een advertentie klikken. Google zorgt ervoor dat de advertenties veel lijken op de reguliere advertenties lijken. Toch is er een verschil met de reguliere resultaten. Bij de advertenties namelijk wel aangegeven dat het om advertenties gaat, ook heeft de achtergrond een andere kleur. Het is echter voor een leek niet altijd duidelijk.